Sunday 13 July 2008

Ελευθεροτυπία: Siemens... Από λάμπες έως τραίνα


Χαιρόμαστε που η Ελευθεροτυπία ήρθε στα λόγια του Info Press για τη σημερινή Ειρηνική κατοχή της Ελλάδας

Πηγή: Ελευθεροτυπία


Οπως οι πολίτες που σχεδόν κάθε εβδομάδα πάνε στο σουπερμάρκετ για ψώνια, έτσι και το ελληνικό Δημόσιο (υπουργεία, κρατικές εταιρείες κ.ο.κ.) «ψώνιζε» τα τελευταία χρόνια από τα «ράφια» της Siemens, πότε ανά εβδομάδα και πότε ανά μήνα, ενώ είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι οι δύο πιο πρόσφατες συμβάσεις -που αφορούν ιατρικό εξοπλισμό- έγιναν πριν από 17 μόλις ημέρες, στις 26 Ιουνίου 2008.


*Ο όμιλος Siemens στην Ελλάδα είχε τζίρο πάνω από 5 δισ. ευρώ την τελευταία πενταετία. Αν αναλογιστεί κανείς ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς, σχεδόν το μισό αυτού του τζίρου ήταν από δουλειές με το Δημόσιο, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό γιατί έδινε «κουπόνια» ανταμοιβής-επιστροφής χρημάτων στον «πελάτη», υπό τη μορφή μίζας.

Η Siemens Α.Ε. την πενταετία 2002-2007 είχε συνολικό κύκλο εργασιών (τζίρο) 2,022 δισ. ευρώ και κέρδη 140 εκατ. ευρώ. Κατά την περυσινή χρονιά ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 332 εκατ. ευρώ και τα κέρδη στα 18,9 εκατ. ευρώ. Οι άλλες εταιρείες του ομίλου (SIS, ΕΒΙΟΠ ΤΕΜΠΟ, OSRAM, BSH, FUJITSU, Nokia-Siemens) το διάστημα από 2002 έως 2007 είχαν συνολικό κύκλο εργασιών λίγο πάνω από τα 3 δισ. ευρώ και κέρδη περί τα 210 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, συνολικά ο όμιλος είχε έσοδα... made in Greece άνω των 5 δισ. ευρώ και κέρδη 350 εκατ. ευρώ.

Τομογράφοι και βαγόνια

Κατά τα λοιπά, με κάθε λογής προϊόντα γέμιζε το καλάθι του το... ανοικοκύρευτο ελληνικό Δημόσιο: από «ψιλικά», όπως αξονικούς τομογράφους για τα νοσοκομεία και μηχανές «εμφακελλώσεως και γραμματοσημάνσεως» για το υπουργείο Οικονομικών, μέχρι βαγόνια για τον ΟΣΕ και τηλεπικοινωνιακά έργα για τον στρατό και τον ΟΤΕ.

*Στα μεγάλα, μάλιστα, έργα η γερμανική εταιρεία είχε συνοδοιπόρους -συνδιεκδικητές δηλαδή- στους διαγωνισμούς ορισμένους ελληνικούς ομίλους, για τους οποίους το Δημόσιο βρίσκεται επίσης πολύ ψηλά στη λίστα του πελατολογίου τους. Αυτή την περίοδο, η Siemens συμμετέχει με τον Ακτωρα (κατασκευαστική εταιρεία, θυγατρική του ομίλου της Ελληνικής Τεχνοδομικής) στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την επέκταση του μετρό προς το Ελληνικό με προϋπολογισμό 330 εκατ. ευρώ και την ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΣΚΑ - Πειραιάς, σύμβαση αξίας 160 εκατ. ευρώ που υπεγράφη με τον ΟΣΕ το 2005.

*Μεγάλη δουλειά με τον ΟΣΕ (ύψους 235 εκατ. ευρώ) ήταν και αυτή που είχε «κλειστεί» το 1997 για 30 ηλεκτροκίνητες μηχανές έλξης και 100 βαγόνια. Αυτά κατασκευάστηκαν από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη Siemens, αλλά βρίσκονται εδώ και τρία χρόνια αχρησιμοποίητα στη Θεσσαλονίκη, αφού με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο αυτά δεν... τσουλάνε: θέλουν άλλες ράγες.

*Παράλληλα, η γερμανική εταιρεία μαζί με την κατασκευαστική Ιντρακάτ, του ομίλου Ιντρακόμ, συμμετέχει στην τοποθέτηση του συστήματος GSM-R, έργο τηλεπικοινωνιακής υποδομής στο δίκτυο του ΟΣΕ, το κόστος του οποίου ανέρχεται στα 68 εκατ. ευρώ, βάσει της σύμβασης του 2006.

Η Siemens μαζί με την Ιντρακόμ ήταν αυτές που από το τέλος της δεκαετίας του '80 «μονοπωλούσαν» τις συμβάσεις των ψηφιακών παροχών του ΟΤΕ. Υπολογίζεται ότι το 2002, τελευταίο έτος των προγραμματικών συμβάσεων του Οργανισμού με τις δύο εταιρείες, η αξία αυτών είχε φτάσει στα 565 δισ. δρχ. (1,52 δισ. ευρώ).

Ο ΟΤΕ πέρυσι έκανε και μία ακόμη μεγάλη σύμβαση με τη Siemens για τεχνική υποστήριξη τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, ύψους 33,1 εκατ. ευρώ.

Το C4I και ο «Ερμής»

Στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας δύο είναι τα μεγάλα ντιλ στα οποία είχε συμμετοχή η γερμανική εταιρεία. Το ένα ήταν το σύστημα C4I για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, το οποίο βέβαια δεν λειτούργησε.

*Σύμφωνα, όμως, με την τελευταία τροποποίηση (Μάρτιος 2007) της αρχικής σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας SAIC, στην οποία συμμετείχε η Siemens, το τίμημα διαμορφώθηκε στα 245 εκατ. ευρώ. Το άλλο ήταν το σύστημα επικοινωνιών του στρατού με την ονομασία «Ερμής ΙΙ», ύψους 300 εκατ. ευρώ, το οποίο όμως είναι άγνωστο πώς και πότε θα υλοποιηθεί, ενώ το «Ερμής Ι» στο οποίο επίσης η Siemens είχε συμμετοχή, έχει ήδη καθυστερήσει δύο χρόνια.

*Εκτός, όμως, από τις «μεγάλες» δουλειές, η Siemens υπέγραφε κάθε χρόνο δεκάδες μικρότερες αλλά καθόλου ευκαταφρόνητες συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου. Για παράδειγμα, από τα διαθέσιμα στοιχεία της Γραμματείας Κρατικών Προμηθειών του υπουργείου Ανάπτυξης, προκύπτει ότι από το Μάρτιο του 2001 μέχρι και τον Ιούνιο του 2008 η γερμανική εταιρεία είχε συνάψει 45 συμβάσεις αξίας 16,6 εκατ. ευρώ για την προμήθεια αξονικών και μαγνητικών τομογράφων, μηχανημάτων αναισθησίας, ακτινολογικών κ.ά. σε δημόσια νοσοκομεία και ιατρεία του ΙΚΑ. Οι δύο τελευταίες, μάλιστα, συνήφθησαν πριν από λίγες ημέρες, στις 26 Ιουνίου και αφορούσαν την αγορά μαγνητικών τομογράφων ύψους 955 χιλ. ευρώ και ακτινοενδοσκοπικών μηχανημάτων αξίας 273 χιλ. ευρώ.

No comments: